کار با آلارمها
پلتفرم ThingsConnect امکان ایجاد و مدیریت آلارمها را برای نهادهای مختلف شما مانند دستگاهها، داراییها، مشتریان و ... فراهم میکند. آلارمها به شما کمک میکنند تا به سرعت به مشکلات پاسخ دهید، از بروز عواقب منفی احتمالی جلوگیری کنید و عملکرد بهینه سیستم را تضمین نمایید.
برای مثال، میتوانید تنظیماتی در ThingsConnect انجام دهید که به طور خودکار آلارمی را ایجاد کند وقتی که دمای سنسور از یک آستانه مشخص بالاتر میرود. البته، این تنها یک مثال ساده است و سناریوهای واقعی ممکن است بسیار پیچیدهتر باشند.
مفاهیم اصلی
بیایید مفاهیم اصلی مربوط به آلارم را در زیر مرور کنیم:
مبدأ آلارم
مبدأ آلارم موجودیتی است که باعث ایجاد آلارم میشود. به عنوان مثال، اگر "دستگاه A" دمایی را گزارش دهد که از مقدار آستانه تعیین شده در قانون آلارم فراتر رود و ThingsConnect یک آلارم "دمای بالا" ایجاد کند، در این صورت "دستگاه A" به عنوان مبدأ آلارم شناخته میشود.
نوع
نوع آلارم به تعیین علت اصلی آلارم کمک میکند و هنگام ایجاد قانون آلارم مشخص میشود. به عنوان مثال، "دمای بالا" و "رطوبت پایین" دو نوع مختلف آلارم هستند.
شدت
هر آلارم دارای سطح شدت مشخصی است که میتواند یکی از مقادیر "بحرانی"، "جدی"، "خفیف"، "هشدار" یا "نامشخص" باشد (به ترتیب اولویت نزولی). این سطح شدت هنگام ایجاد قانون آلارم تعیین میشود.
وضعیت
آلارمها در ThingsConnect میتوانند در وضعیتهای فعال یا پاکشده قرار داشته باشند. سیستم میتواند بهطور خودکار آلارم را در صورتی که شرایط از پیش تعیینشده برآورده شود، پاک کند، اما تنظیم چنین شرایطی برای پاکسازی آلارم اختیاری است. همچنین، کاربران میتوانند آلارمها را بهطور دستی پاک کنند.
علاوه بر وضعیتهای فعال و پاکشده، ThingsConnect همچنین وضعیت تأیید آلارمها توسط کاربران را نیز پیگیری میکند.
در مجموع، چهار وضعیت آلارم وجود دارد:
- فعال و تأییدنشده (ACTIVE_UNACK): آلارم هنوز پاک نشده و تأیید نشده است.
- فعال و تأییدشده (ACTIVE_ACK): آلارم پاک نشده اما تأیید شده است.
- پاکشده و تأییدنشده (CLEARED_UNACK): آلارم پاک شده اما هنوز تأیید نشده است.
- پاکشده و تأییدشده (CLEARED_ACK): آلارم هم پاک شده و هم تأیید شده است.
مدیریت آلارمها میتواند از طریق صفحه "آلارمها"، ویجتهای داشبورد یا در تب جزئیات موجودیتها انجام شود.
منحصر به فرد بودن آلارم
ThingsConnect آلارمها را با استفاده از ترکیبی از مبدأ، نوع و زمان شروع شناسایی میکند. به این ترتیب، در هر لحظه زمانی، تنها یک آلارم فعال با همان مبدأ، نوع و زمان شروع وجود دارد.
فرض کنید قوانین آلارمهایی برای ایجاد آلارم "دمای بالا" تنظیم کردهاید که وقتی دما بیش از ۲۰ درجه باشد، ایجاد میشود. همچنین، قوانین آلارمی برای پاکسازی آلارم "دمای بالا" تنظیم کردهاید که وقتی دما کمتر از یا برابر با ۲۰ درجه باشد، فعال میشود.
با فرض رویدادهای زیر:
- ۱۲:۰۰ - دما برابر با ۱۸ درجه
- ۱۲:۳۰ - دما برابر با ۲۲ درجه
- ۱۳:۰۰ - دما برابر با ۲۵ درجه
- ۱۳:۳۰ - دما برابر با ۱۸ درجه
در این صورت، یک آلارم "دمای بالا" با زمان شروع ۱۲:۳۰ و زمان پایان ۱۳:۰۰ ایجاد خواهد شد.
جزئیات زمانبندی آلارم
آلارم دارای دو زمان مشخص است: زمان شروع و زمان ایجاد. زمان شروع آلارم به لحظهای اشاره دارد که آستانه تعیینشده تجاوز میشود (یعنی زمانی که شرایط فعال شدن آلارم برای اولین بار ایجاد میشود). در حالی که زمان ایجاد آلارم به لحظهای مربوط میشود که سیستم ThingsConnect دادههای اندازهگیری شده از دستگاه را دریافت و پردازش میکند. بهطور پیشفرض، زمان شروع و زمان ایجاد آلارم یکسان هستند.
با این حال، ممکن است دستگاه دادهها را با برچسب زمانی از گذشته ارسال کند، به عنوان مثال، اگر دستگاه آفلاین بوده یا دادهها با تأخیر برای یک دوره زمانی خاص ارسال شده باشند. در چنین مواردی، اگر پردازش این دادهها نشان دهد که آستانه تجاوز شده است، ThingsConnect آلارمی ایجاد خواهد کرد. در این صورت، زمان شروع آلارم برابر با برچسب زمانی پیامی خواهد بود که در آن آستانه تجاوز شده است و زمان ایجاد آلارم برابر با زمانی خواهد بود که ThingsConnect پیامهای دستگاه را پردازش کرده است. بنابراین، در این شرایط، زمان شروع و زمان ایجاد آلارم ممکن است متفاوت باشند.
برای مثال، فرض کنید سیستمی برای پایش کیفیت هوا داریم که سطح آلودگی را ردیابی میکند. آستانه فعالسازی آلارم بر روی ۱۰۰ واحد آلودگی تنظیم شده است.
- ساعت ۱۲:۰۰، سنسور میزان آلودگی را اندازهگیری کرده و مقدار آن ۹۵ واحد است — در این زمان، آستانه آلارم تجاوز نکرده است.
- ساعت ۱۲:۰۵، اندازهگیری بعدی نشان میدهد که میزان آلودگی به ۱۰۵ واحد رسیده و آستانه آلارم تجاوز کرده است.
- ساعت ۱۲:۰۸، سیستم ThingsConnect دادهها را از دستگاه دریافت و تحلیل کرده و آلارم را ثبت میکند. زمان ایجاد آلارم ۱۲:۰۸ است، زیرا این زمان است که سیستم ThingsConnect پیام دستگاه را دریافت و پردازش کرده است. زمان شروع آلارم ۱۲:۰۵ است، چرا که این دقیقاً زمانی است که شرایط فعال شدن آلارم برای اولین بار برآورده شده است.
بنابراین، زمان شروع آلارم و زمان ایجاد آلارم ممکن است متفاوت باشند، که این موضوع در تحلیل واکنش سیستم به رویدادهای پیشآمده اهمیت دارد.
همچنین، در تنظیمات قانون آلارم، میتوانید شرایط خاصی را تعریف کنید که تحت آنها آلارم ایجاد میشود:
- ساده - اگر مقدار آستانه تجاوز کند، آلارم بلافاصله ایجاد میشود؛
- مدت زمان - آلارم زمانی ایجاد میشود که مدت زمان تجاوز از مقدار آستانه از مقدار مشخصشده فراتر رود. به عنوان مثال، ممکن است افزایش کوتاهمدت دما در اتاق مجاز باشد. اما اگر دما برای بیش از ۵ دقیقه بالا بماند، آلارم ایجاد میشود؛
- تکرار - آلارم زمانی ایجاد میشود که مقدار آستانه به تعداد مشخصی تجاوز کند. به عنوان مثال، ممکن است اجازه دهید دمای اتاق چهار بار از مقدار آستانه عبور کند. در پنجمین بار، آلارم ایجاد خواهد شد.
زمانی که ThingsConnect آلارمی ایجاد میکند، علاوه بر زمان ایجاد و زمان شروع، زمان پایان آلارم را نیز ذخیره میکند. بهطور پیشفرض، زمان شروع و زمان پایان یکسان هستند. اگر شرایط فعالسازی آلارم تکرار شود، پلتفرم زمان پایان را بهروزرسانی میکند.
مسئول
میتوانید یک آلارم را به کاربر خاصی اختصاص دهید تا به عنوان مثال، او بتواند به دمای بالای اتاق واکنش نشان داده و اقدام مناسب را انجام دهد.
اختصاص آلارم به کاربر از طریق صفحه "آلارمها"، در ویجت "جدول آلارم" یا در تب "آلارمها" در پنجره جزئیات موجودیت انتخابشده قابل انجام است.
نکته. برای اختصاص آلارم به یک کاربر خاص، این کاربر باید مالک دستگاهی باشد که آلارم از آن صادر شده است.
پس از اختصاص آلارم، کاربر از طریق نوتیفیکیشن مربوطه مطلع خواهد شد.
جزئیات زمانبندی آلارم
فرض کنید شما یک توپولوژی دارید که در آن یک مستاجر دارای 1000 مشتری است و هر مشتری دارای 1000 دستگاه میباشد. بنابراین، شما در نصب سرور خود 1 میلیون دستگاه دارید. ممکن است بخواهید داشبوردی طراحی کنید که تمام هشدارهای فعال در سطح مستاجر و مشتری را نمایش دهد. برای سادهسازی کوئریهای پایگاه داده و بهبود زمان بارگذاری، ThingsConnect از انتشار هشدار پشتیبانی میکند. میتوانیم مشخص کنیم که آیا یک هشدار باید برای موجودیتهای والد قابل مشاهده باشد یا خیر. همچنین به صورت اختیاری میتوانیم مشخص کنیم که چه روابطی باید بین موجودیتهای والد و منشأ هشدار برای انتشار هشدار وجود داشته باشد.
تنظیمات انتشار هشدار در تنظیمات پیشرفته قانون هشدار پروفایل دستگاه موجود است.
بیایید یک مثال از نحوه عملکرد این سیستم را بررسی کنیم. ابتدا، پیشنهاد میکنیم که راهنمای "شروع به کار" را مطالعه کنید. این کار به شما کمک میکند تا دستگاهها و داشبوردهای ThingsConnect و مفاهیم مطرحشده در اینجا را بهتر درک کنید.
فرض کنید چندین دفتر دارید که در هر یک تعداد زیادی دستگاه وجود دارد. اما شما تنها میخواهید هشدارهایی را مشاهده کنید که از دستگاههای مرتبط با یک دفتر خاص هستند. بیایید داشبوردی ایجاد کنیم که فقط هشدارهای مربوط به دستگاههای دفتر A را نمایش دهد.
برای پیدا کردن دستگاههای مرتبط با دفتر A، به صفحه "داراییها" (Assets) بروید، بر روی دارایی مورد نظر کلیک کنید و به تب "روابط" (Relations) در پنجره جزئیات دارایی بروید. دستگاههای مرتبط با دفتر A شامل ترمومتر A1، ترمومتر B1، ترمومتر B2، و ترمومتر C3 هستند.
برای اینکه هشدار ایجاد شده بر روی دستگاه به موجودیتهای دیگر منتقل شود، در تنظیمات قانون هشدار پروفایل دستگاه، تیک گزینه "انتشار هشدار به موجودیتهای مرتبط" را بزنید. علاوه بر این، میتوانید انواع روابط را برای انتشار هشدار مشخص کنید.
اکنون یک داشبورد ایجاد کنید. قبل از افزودن ویجت، یک نام مستعار (Alias) ایجاد کنید که دارایی انتخاب شده - "دفتر A" را فیلتر کند.
ویجت جدول هشدارها (Alarms Table) را اضافه کنید. نام مستعار (Alias) که قبلاً ایجاد کردهاید را بهعنوان منبع هشدار مشخص کنید. مطمئن شوید که گزینه "جستجوی هشدارهای منتشر شده" (Search Propagated Alarms) فعال باشد.
بله، لطفاً متن مورد نظر خود را برای ترجمه تخصصی ارائه دهید تا بتوانم به شما کمک کنم.
یک هشدار بر روی دستگاه ایجاد شده است و بهواسطه تنظیمات ما، این هشدار به داراییهای مرتبط منتشر شده است. همچنین میتوانید هشدار ایجاد شده را در تب "هشدارها" (Alarms) در پنجره جزئیات دارایی مشاهده کنید.
حال که با تئوری آشنا شدید، بیایید به آموزشهای عملی بپردازیم.
نحوه ایجاد هشدار
برای ایجاد هشدار باید پارامترها و قوانینی را تعریف کنید که بر اساس آنها هشدار فعال شود.
سادهترین روش برای ایجاد هشدار استفاده از قوانین هشدار در پروفایل دستگاه است. با دنبال کردن این راهنما، میتوانید به راحتی قوانین ایجاد هشدار را برای اکثر وظایف خود پیکربندی کنید.
اگر به منطق پیچیدهتری برای ایجاد هشدار نیاز دارید، از گزینه جایگزین استفاده کنید - از گرههای قانون Create Alarm و Clear Alarm در موتور قوانین (Rule Engine) استفاده کنید. میتوانید یک مثال مربوطه را اینجا پیدا کنید. این گزینه پیشرفتهتر است زیرا نیاز به مهارتهای برنامهنویسی خاصی دارد.
اعلان درباره ایجاد یا پاک شدن هشدار
برای ارسال اعلانها، از جمله هشدارها، مرکز اعلانهای ThingsConnect وجود دارد. به طور پیشفرض، شما اعلانهایی درباره تمام هشدارهای خود و هشدارهای مشتریان خود دریافت خواهید کرد. مرکز اعلانها به شما این امکان را میدهد که قوانین ارسال اعلان درباره هشدارها به کاربران نهایی را به صورت انعطافپذیر از طریق رابط وب ThingsConnect، ایمیل، Slack، Microsoft Teams یا SMS پیکربندی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اعلانها و نحوه پیکربندی آنها، اینجا را کلیک کنید.
به طور جایگزین، میتوانید منطق سفارشی خود را در موتور قوانین (Rule Engine) پیکربندی کنید، با استفاده از گرههای قانون Send Email و Send SMS یا سایر گرههای خارجی. میتوانید مثالی از نحوه ارسال ایمیل به یک کاربر با استفاده از موتور قوانین را اینجا پیدا کنید.
مشاهده و مدیریت هشدارها
صفحه هشدارها
برای مشاهده و مدیریت هشدارها، از صفحه "هشدارها" در منوی سمت چپ استفاده کنید. در این صفحه، تمام هشدارهای مربوط به موجودیتهای شما مانند دستگاهها، داراییها، مشتریان و غیره، و همچنین هشدارهای مشتریان و کاربران شما به صورت لیست نمایش داده میشود. اطلاعات زیر نیز در اینجا قابل مشاهده است: زمان ایجاد، منبع، نوع هشدار، شدت، شخص اختصاص داده شده و وضعیت هشدار. بهطور پیشفرض، تنها هشدارهای فعال برای تمام زمانها در اینجا نمایش داده میشوند. در صورت لزوم، میتوانید یک فیلتر و بازه زمانی اعمال کنید تا نتایج دیگر را مشاهده کنید. برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره یک هشدار، روی علامت سه نقطه (…) در ستون "جزئیات" هشدار مورد نظر کلیک کنید.
ویجتهای هشدار
همچنین، ThingsConnect دارای ویجتهای کاربردی برای نمایش هشدارها در داشبورد است.
ویجت "جدول هشدارها" به شما امکان میدهد که بهراحتی هشدارهای موجودیتهای انتخابشده را بر اساس یک بازه زمانی تعریفشده و فیلترها نمایش داده و مدیریت کنید.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
- برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
- برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.